Medlemskap och Årsbok

Nu är årsboken Ett Solvarv i Gränna 2024 utskickad till medlemmarna. Är du tidigare medlem och inte har fått boken senast 15 februari så ring Karl-Axel Skoglund på telefon 0708-321130 eller E-post karl-axel.skoglund@grennahembygd.se så fixar vi det. Är du inte medlem och vill bli det eller köpa boken så ring eller E-posta Karl-Axel så ordnar han det.

Barnet som ingen ville ha
Jan Kjellberg firade sina 90 år med att i samarbete med Grenna Hembygdsförening ge ut sin bok om barnet som ingen ville ha.

Jan Erik Kjellberg född 1924 oönskad, lämnad att dö, placerad i fosterhem, tillbakahållen, stundom älskad, ett resultat av kämpaglöd och tillfälligheter och med ett oerhört gott minne, så kan man sammanfatta författaren till denna unika bok.
Röttle by blev under uppväxttiden den plats där Jan-Erik Kjellberg danades. Därifrån har författaren tydliga minnen av varje stuga, dess innevånare och dessas olika karaktärer. Dåtidens syn på fosterbarn från såväl myndighetspersoner i samhälle och skola, som av människor i hans väg, präglade hela hans uppväxt. Längtan efter att godkännas av en far och svek som skadade det lilla som fanns av självförtroende, beskrivs som i en roman, men med kuslig realism och inlevelse.
Boken ger tydlig inblick också i dåtida seder, sysslor och bruk från vardagsliv såväl som från högtider, från lekar såväl som från inträde i vuxenlivet. Många var de personer i Gränna som gav bestående intryck av värme, men också djupa ärr i den unga pojksjälen.
Finska vinterkriget och dess förödande effekter är skildrade av Jan Erik Kjellberg, som tog värvning för strid vid fronten. Från den militära enhet författaren tillhörde, är han det enda ögonvittne, som ännu lever då boken ges ut.
Oljebranschen blev den yrkesgren som författaren kom att ägna sig åt och som han var stor del i uppbyggnaden av, men även inblandad i då branschen senare blev föremål för sammanslagningar.
Sammanfattningsvis skildrar boken ett långt, innehållsrikt liv, i ett livets bergochdalbana.

För att köpa boken, skriv E-post till k-a.skoglund@grennahembygd.se och tala om att du vill beställa så skickar vi den till dig, kostnad 150 kr + porto f.n. 62 kr.
Skriv fullständigt namn och adress gärna även telefonnummer. Vi bifogar ett inbetalningskort så ser du var du skall skicka pengarna.

Filer:
Kjellbergsaffisch ver 5.pdf (169 kB)

Torpkartan!!
Torpkartan och tillhörande häfte är nu återigen reviderade och finns att köpa hos Hembygdsföreningen. Du kan även köpa den på Grenna Museeum. Priset är som tidigare 130 kr för karta och häfte.

De som köpte förra utgåvan och fick en etikett med påskrift att den kunde bytas mot ny när den reviderade utkom, kan nu byta den hos oss i lokalen i Franckska gården. Ring Karl-Axel så bestämmer ni en tid som passar er. Telefon 0708-321130 eller e-posta karl-axel.skoglund@grennahembygd.se

Utställning i galleriet Grenna Museum
Torp i Gränna Socken
21 januari - avslutad 18 mars 2012

En utställning producerad av Grenna Hembygdsförenings torpinventeringsgrupp:

Tore Johannesson
Karl-Axel Skoglund
Lars Petersson

Med foton och material ur privata samlingar, samt foton insamlade av Grenna Hembygdsförening, foton som idag finns i Grenna Museums samling.

Kartor sponsrade av Tores Måleri och Grenna Hembygdsförening.

Filer:
affisch torp.pdf (489 kB)

Hemsidan
Titta gärna in under rubriken Torp samt Torpkartan och kolla på vår torpförteckning, där har vi lagt in bilder på stolpar med text.
Samtliga Soldattorp är namnsatta med årtal när dom tjänstgjorde.
Den är långt ifrån fullständig men vi arbetar på den och uppdaterar efterhand som vi har tid och får fram material.

Om kvarnarnas tid i Röttle by
Boken finns nu att köpa på flera ställen, i Museebutiken i Grenna Kulturgård öppet varje dag 10.00-16.00 sommartid 16/5 -31/8 10 - 18. Hos F:a Gustav Rahm Brahegatan 61 öppet mån-fredag 09-18.00 lördag 9-13.

Du kan också beställa den via E-post till k-a.skoglund@grennahembygd.se så skickar vi den per post. Boken kostar när vi skickar den, 150 kr + portp/exp 50 kr.
 Filer:
Om kvarnarnas tid.jpg (91 kB)